M’encanta llegir, m’agrada molt mirar sèries i m’enamora explicar contes. I és que quan expliques un conte, es crea la màgia en l’entorn, fas somiar, crees el més inimaginable… però has de tenir en compte molts factors perquè aquest funcioni: el to de veu, la temàtica del conte, les pauses, les mirades, les il·lustracions del llibre, els recursos externs, música, fins i tot, etc. No és fàcil i hi ha gent que hi té més traça que altra. Avui us mostro alternatives per a ser uns contacontes originals i que se surti del llegir i passar pàgina:

  • Pedres pintades: es poden utilitzar per pintar els protagonistes i els objectes clau d’un conte ja conegut o pintar diferents objectes i crear un conte nou a partir de la tria de les pedres i l’ordre. També és una estratègia per anticipar accions o personatges del conte pel simple fet d’agafar-la i començar a mostrar-la mentre s’explica. Crees expectativa i fins i tot pots preguntar com creuen que continua el conte, per incentivar l’atenció.
  • Titelles o titelles de dit: és un recurs més conegut però igual d’efectiu. Tot i així, una idea creativa, fàcil i que dóna peu a la improvisació és pintar-te els propis dits de mans i/o peus amb cares o detalls significatius del conte. Dóna un punt divertit i pots fer participar als infants per descalçar-te, pintar-los els dits a ells, etc.
  • Ampolles : es poden presentar els contes amb un pot de vidre on hi hagi algun detall, color, emoció o objecte significatiu del conte que s’explicarà perquè els nens vagin tenint més ganes de saber de què anirà o sobre qui parlarà. Aquesta idea és extreta d’una amiga, la Mariona Prats, que diu que a les ampolles que ella té hi guarda històries, tant veritables com les que pensa, les que inventa i les que ha somiat. És un recurs màgic que prepara l’ambient i aguditza l’atenció pel què vindrà.
  • Gels: es poden congelar objectes amb aigua, aigua amb colorant alimentari o el que se us acudeixi dins de recipients que també s’adeqüin a la història (iogurts, glaçoneres, bosses, pots més grans, etc.). Jo, quan faig servir aquest recurs, els explico que vaig tenir un somni i que com que volia recordar-lo per explicar-lo el vaig congelar. El gel presentat el poden anar tocant, i anar passant perquè es vagi descongelant mentre s’explica, de manera que quan l’objecte quedi desprès del gel el pugui utilitzar en la història o fer que els infants participin d’alguna manera.
  • Capsa sorpresa: vindria a ser un recurs similar als anteriors, ja que consisteix en introduir un objecte significatiu de la història que voleu explicar dins una caixeta petita o gran, per tal que els infants puguin descobrir-lo o mostrar-lo a tothom. Aquest recurs s’utilitza molt per explicar poemes o introduir cançons.

taller-caixes dibujos-dedos-curiosos5 pedres-pintades ampolles

Amb aquestes idees només vull que veieu que hi ha mil maneres d’explicar contes, mil estratègies que podeu fer servir i unes altres mil que podeu investigar i fer-vos vostres. Us animo a provar-ho i que llavors m’ho expliqueu.

Comparteix
AnteriorEntrevista Francesc Estival. Escriptor
SegüentCineclubVic
Em dic Anna Prat i Fontseca, tinc 34 anys i sóc mare d’en Guiu, nascut el 23 de desembre del 2014, i parella d’en Xevi, un company de vida que em fa créixer i estimar el dia a dia i apreciar els petits detalls que la vida ens brinda. He de dir que em va costar molt saber què volia ser de gran, ja que sóc mestra d’educació infantil amb menció d’art a l’escola, integradora social i intèrpret de llengua de signes. Amb el temps m’he adonat que el camí que he recorregut tan a nivell educatiu com laboral, ja que tinc experiència en el món de l’educació i el lleure i en educació especial, m’han ajudat a sentir-me preparada i valenta per iniciar aquest projecte amb confiança i seguretat: “Carantoines, mare de dia a Tona”. Neix el setembre de 2015, ja que em permet ser la mestra i la mare que visualitzo en el meu ideal i al mateix temps conciliar la vida laboral i familiar tan de la meva família com de les famílies que confien i confiïn en aquest projecte. I amb aquest projecte al damunt, se'm convida a escriure a L'Escriba cada quinze dies sobre el que més m'agrada: criança, infància, educació, literatura infantil, activitats i experimentacions sensorials i altres temes relacionats.