Activitats per al desenvolupament de la intel·ligència emocional en els nens és un recull de propostes desenvolupades pel Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica, format per Rafael Bisquerra, la Núria Pérez, la Montserrat Cuadrado, l’Èlia López, la Gemma Filella i la Meritxell Obiols, que ens posa a l’abast diferents exercicis per realitzar en grup o de forma individual amb infants d’entre 8 i 12 anys.

El llibre editat per l’editorial Parramon està dividit en 5 blocs de competències emocionals: la consciència emocional, la regulació emocional, l’autonomia emocional, les habilitats socioemocionals i les habilitats per a la vida i el benestar emocional. L’ordre d’aquesta estructura en bocs ens permet realitzar un treball progressiu en el qual, en un inici, es treballa des de l’interior del nen perquè aprengui a identificar les pròpies emocions i les dels altres així com a expressar aquestes emocions de forma adequada per poder passar, en un segon moment, cap a aspectes més externs com seria la relació amb els altres i les habilitats socials.

Cadascuna de les 55 propostes segueixen un mateix patró que consta d’un objectiu clar per a l’activitat, una descripció d’aquesta i preguntes sense resposta que conviden a l’infant a reflexionar abans o després de realitzar l’exercici. A més, també compta amb apartats adreçats a orientar els professionals, ampliar l’activitat, ajudar a reflexionar i fer una valoració del problema.

Al meu parer… 

Un dels aspectes a destacar del llibre, a banda de les propostes d’activitats encertadíssimes que fan els seus autors, és l’explicació senzilla i planera de cadascun dels cinc blocs. Gràcies a aquest llenguatge clar i distès, tant adults com infants ens podem fer una idea clara de què és la consciència emocional, la regulació emocional o les habilitats socioemocionals.

Agradarà a… 

Penso que agradarà a tots aquells professionals que estiguin interessats a treballar i potenciar la intel·ligència emocional dels infants amb qui es relacionen i a aquells que vulguin complementar les seves idees i activitats amb altres propostes més estructurades, com les que es poden trobar al llibre.

Des del meu punt de vista, no es tracta d’un llibre per anar llegint i seguir el que es va proposant de forma ordenada, com si fos un quadern de treball, sinó més aviat resulta un llibre de consulta on poder trobar recursos que ens ajudin a treballar aspectes concrets i ampliar les nostres propostes educatives.

Avui que comença el curs escolar, em permeto destacar la importància que té per a tots i totes, petits i grans, l’educació emocional.

AnteriorWalter Mosley rep el Premi RBA de novel·la negra
SegüentEXPOSICIÓ. Les meravelloses aventures de la música negra
Avatar photo
Em dic Èrica Cano i sóc psicòloga infantil, especialitzada en els trastorns de l’aprenentatge, i estudiant de logopèdia. Em declaro incapaç de sortir d’una llibreria sense passar per la secció infantil i no puc evitar comprar algun conte o llibre per a infants. Per la meva professió, em crida l’atenció la literatura infantil que parla sobre emocions, valors, educació, aprenentatges i desenvolupament cognitiu i personal. M’agrada explicar contes i ajudar als nens i nenes que tenen dificultats lectoescriptures. M’encanten les lletres, els seus sons i les seves formes, d’aquí i de la meva afició per cosir surt el meu petit projecte: Moixaines by erica, on cuso lletres tèxtils de diferents mesures i colors.