L’aprenentatge de la lectoescriptura comença amb les grafies (formes) i els fonemes (sons) de les lletres. És freqüent que els infants que estan aprenent les primeres grafies diguin: “Aquesta és la /b/ de Blai”. Relacionar-les amb la inicial d’un company de classe els ajuda a recordar-les i anar-les interioritzant. Avui compartim amb vosaltres un recurs que els pot ajudar una mica més, ja que proposa treballar les lletres de forma multisensorial.

Maria Montessori va observar que els infants comprenen i aprenen amb tots els sentits sensorials, per això va crear les lletres multisensorials: per treballar-les no només a nivell visual i auditiu sinó afegint el sentit del tacte. D’aquesta manera, l’infant afegeix informació a l’aprenentatge i treballa el traç i la imatge de la lletra de forma cinestèsica, fet que facilita l’adquisició d’un aprenentatge pel que genèticament no estem preparats, com són la lectura i l’escriptura.

Editorial Planeta i TimunMas han publicat Montessori. Les lletres, una caixa on hi trobem 26 targetes amb les grafies de l’abecedari i un llibret amb 20 activitats dirigides a infants a partir de 3 anys per acompanyar-los en l’aprenentatge de la lectoescriptura. Totes elles i altres les podem trobar al llibre de la mateixa editorial 100 activitats Montessori per ajudar els teus fills en l’aprenentatge de la lectoescriptura.

El material que conté la caixa, així com les activitats proposades al llibret, ha estat dissenyat per Marei-Hélène Place, experta en la pedagogia Montessori. Les cartes de lletres estan fetes amb cartró gruixut i amb vermell, i es diferencien les vocals de les consonants, que tenen el fons de color blau, característica pròpia d’aquesta metodologia d’ensenyament i aprenentatge. Les lletres tenen un relleu suau i unes fletxetes que indiquen la direcció del traç que ha de seguir l’infant per escriure-la. Un puntet al costat de la fletxa indica l’inici del moviment.

Es poden realitzar un munt d’activitats, a més de les proposades en aquest estoig d’aprenentatge, però la primera i la més bàsica seria resseguir les lletres amb el dit índex i el mig, mentre es va pronunciant el fonema del grafema que es dibuixa.

Aquest material agradarà als pares, mares i professionals afins a aquesta metodologia o que vulguin utilitzar-la per crear una racó dedicat a l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, juntament amb altres materials com lletres de diferents formes i mides amb fusta, una caixa amb sorra o sal per dibuixar les lletres amb el dit…

És un material molt ben pensat, dissenyat amb cura i amb uns acabats molt ben treballats. El preu és molt assequible pel que és el contingut i material de la caixa. L’estoig en català consta de 26 lletres, però hi falten la nostra estimada ce trencada (Ç), la ela geminada (L·L), la ella (LL) i la nostra enya (NY), són grafies catalanes que tenen un so determinat i penso que haurien d’estar en aquest material.

D’altra banda, es queda curt quant a tipografies, ja que les cartes només tenen minúscules amb lletra lligada. Seria bo poder treballar de la mateixa forma amb lletres majúscules i d’impremta. Tot i aquest dos punts febles, es tracta d’un material excel·lent per introduir l’aprenentatge lector i escriptor en els infants més menuts.

AnteriorPorra dels Oscars 2019
SegüentETC TEATRE. Les dones sàvies
Avatar photo
Em dic Èrica Cano i sóc psicòloga infantil, especialitzada en els trastorns de l’aprenentatge, i estudiant de logopèdia. Em declaro incapaç de sortir d’una llibreria sense passar per la secció infantil i no puc evitar comprar algun conte o llibre per a infants. Per la meva professió, em crida l’atenció la literatura infantil que parla sobre emocions, valors, educació, aprenentatges i desenvolupament cognitiu i personal. M’agrada explicar contes i ajudar als nens i nenes que tenen dificultats lectoescriptures. M’encanten les lletres, els seus sons i les seves formes, d’aquí i de la meva afició per cosir surt el meu petit projecte: Moixaines by erica, on cuso lletres tèxtils de diferents mesures i colors.