L’editorial Baula ha publicat el llibre L’arbre de les lletres, escrit per Ramon Besora, mestre, formador de mestres i escriptor, i il·lustrat per Anna Clariana, dissenyadora gràfica i il·lustradora infantil. Aquest conte dirigit a nens i nenes a partir de 5 anys està protagonitzat (i dedicat) per la neta de l’autor, la Martina, que des de sota una olivera i gràcies al seu avi, aprèn totes les lletres de l’abecedari.
En aquest llibre proposa a l’infant aprendre, lletra per lletra, totes les grafies que formen el nostre abecedari, de la “a” a la “z”, deixant de banda la “ll”, la “ç” i la “ny”, que tot i que també apareixen al llibre, però no se’ls dedica una pàgina.
Per a cada lletra, el lector aprenent pot trobar unes quantes paraules que comencen per la grafia treballada, en lletra de pal (majúscula), lletra lligada i lletra d’impremta. A més, per a cada lletra hi ha un rodolí que l’infant pot llegir, en lletra de pal, una endevinalla, en lletra lligada, i una proposta de joc amb la lletra, en tipografia d’impremta. Per tant, l’infant pot aprendre i anar interioritzant les diferent tipografies per a cadascun dels grafemes.
El que trobo més interessant del llibre és la proposta de joc amb les lletres, ja que permet treballar la consciència fonològica, un dels punts més importants a potenciar per a un bon aprenentatge lector. Us animo a realitzar tots els jocs que ens proposa l’autor.
Al final del llibre, hi ha “el joc de les lletres”, a l’estil del tradicional del “Joc de l’oca”, en el qual les lletres que trobem a cada casella ens fan avançar o retrocedir, seguint les instruccions i llegint les frases que acompanyen cadascuna de les caselles del taulell.
Agradarà a…
Agradarà a pares i mestres o altres professionals que necessitin un llibre per treballar les lletres i la correspondència entre grafema i fonema. És útil per a treballar i millorar la consciència fonològica, pas previ al procés d’aprenentatge lector. Agradarà als infants que comencen a aprendre les lletres perquè té imatges que il·lustren les paraules que han de llegir; a més, se’ls fa propostes de jocs amb què poden aprendre divertint-se, i així els infants aprenen millor.
No agradarà a…
No agradarà a qui busqui un llibre on es treballin totes les correspondències entre els grafemes de l’abecedari català i els seus fonemes. A mi m’hi falta, per exemple, els diferents sons de la “g”, en funció de quina lletra l’acompanya o els diferents sons de la “c” segons si a darrere porten una vocal o una altra; entenent però que aquests aspectes es treballen més endavant en el procés d’aprenentatge de la lectoescriptura.