Començava una intrigant sintonia i el narrador de veu greu ens deia:
“Existeix una cinquena dimensió més enllà del que l’home coneix. És una dimensió tan colossal com l’espai, fora límits, com l’infinit. És el punt equidistant entre la llum i l’ombra, entre la ciència i la superstició. Existeix entre l’abisme de les pors de l’home i la fulgència del seu coneixement. Aquesta és la mesura de la imaginació. És l’espai que anomenem… La dimensió desconeguda”.
Avui tothom coneix bé la sèrie Black Mirror del creador Charlie Brooker, però va haver-hi un temps (al segle passat) que molts esperàvem en candeletes els episodis de The Twilight Zone. Rod Sterling, el seu creador, va revolucionar la televisió amb episodis curts de terror, ciència-ficció i misteri, però no ho va fer tot sol. Necessitava l’ajuda d’escriptors imaginatius que poguessin aportar bones històries.
Richard Matheson (1926-2013) va ser un d’ells i un dels renovadors de la literatura de gènere als Estats Units, llegit i respectat per altres mestres del terror i la ciència-ficció com Stephen King o Ray Bradbury. A més de la seva experiència en televisió, podem trobar unes quantes obres de Matheson adaptades al cinema com Soc llegenda, L’increïble home minvant, La casa infernal o Duel (El diable sobre rodes).
Aquest llibre de l’editorial Laertes, dins de la col·lecció L’Arcà, fa un doble homenatge. Per una banda, a l’autor i per altra a la sèrie. L’obra aplega sis grans relats de Matheson, en els quals es van basar alguns episodis televisius més recordats de La dimensió desconeguda. Són històries que ens plantegen dilemes, ens envolten de situacions inversemblants, ens fan tremolar, ens fan partícips del patiment dels personatges i ens sacsegen la imaginació com a lectors. Tots avancen amb un ritme ràpid i cinematogràfic perquè Matheson sap plasmar allò que té al cap. Ell domina i encerta en la barreja de coherència i fantasia, entre realitat i fenòmens paranormals, tant en la quotidianitat com també en planetes llunyans. Llegint cada relat et preguntes: i si el que ens explica és veritat?
A més, com si no fos ja prou al·licient, la il·lustració de la coberta és de l’Albert Monteys i conté un magnífic pròleg de Pep Prieto. També, cal destacar que cada relat està traduït per un/a professional diferent. És a dir, és un llibre amb sis traductors. Tot un encert. Eduard Castanyo s’encarrega del relat anomenat Botó, botó; Edgar Cotes ens deixa al·lucinats en La nena perduda; Marina Espasa interpreta el clàssic Malson a 20.000 peus, Anna Llisterri li dona una volta al text d’un nen orfe a Mut, Scheherezade Surià fa un magnífic treball a La nau de la mort i Martí Sales ens transporta a unes lluites de boxa molt diferents en la història Acer.
“Vostè encara no ho sap, però acaba d’entrar a la dimensió desconeguda”
Agradarà a…
Als fans del fantàstic.
No agradarà a…
A aquells que només els agrada la realitat i les coses en 3 dimensions.