Un altre any, la mateixa història. La carrera per la glòria eterna arriba a la fi i només uns pocs privilegiats en sortiran guanyadors. La resta hauran de tornar a casa i intentar-ho l’any vinent, com passa sempre.

Sembla que aquest any ha arribat carregat de sorpreses i sembla que molts no hi han estat d’acord. La preferida del públic com The Fablemans, del mimat de l’Acadèmia Steven Spielberg, o la gran aposta d’A24, Everything Everywhere All at Once, sembla que son les que porten la capdavantera. D’altra banda no podia faltar la segona part d’Avatar, la qual tots sabem que si no hagués estat perquè l’ha dirigida James Cameron, no s’hagués menjat ni un crostó.

Com cada any també, la dosi biogràfica de grans ídols americans com Elvis Presley o la dosi de fanatisme duta a l’extrem com Top Gun, hi van al darrere. La resta de pel·lícules sembla que hi són per omplir la quota, encara que s’hagin guanyat perfectament el seu lloc. Amb tot això no volem dir que no hagi estat un bon any, sinó que simplement hi ha coses que falten. Si els Oscars treballessin per la felicitat dels cinèfils, ja no serien els Oscars sinó uns premis minoritaris i desprestigiats com poden ser els Gaudí.

Cal destacar, també el retorn de Brendan Fraser, que ha decidit tornar a posar un peu a Hollywood per la porta gran, a mans d’un director que, com ja sabem, li encanta recrear-se en grans catàstrofes psicològiques amb actors que fa temps que han desaparegut (ja ho va fer amb Mikey Rourke, però sembla que a Brendan Fraser se li té més estima).

No sabem què passarà, perquè si una cosa ha quedat clara al llarg de tots aquests anys és que a l’Acadèmia li agrada dramatitzar-ho tot fins arribar a cotes surrealistes, però sí que tenim clar és que d’aquí al 27 de març ens atiparem de crítiques i teories sobre un futur del tot pactat sobre el qual només els escollits tenen dret a vot.

Prepareu bé les vostres porres i entreneu el cul, perquè d’aquí uns mesos tocarà seure durant tota una nit maleïnt les eleccions d’un jurat completament parcial.

 

Millor Pel·lícula

All Quiet on the Western Front
Avatar: The Way of Water
Elvis 
Everything Everywhere All at Once
Tár 
The Banshees of Inisherin 
The Fabelmans 
Top Gun: Maverick 
Triangle of Sadness
Woman talking 

Millor Direcció

Daniel Kwan, Daniel Scheinert – Everything Everywhere All at Once
Martin McDonagh – The Banshees of Inisherin
Ruben Östlund – Triangle of Sadness
Steven Spielberg – The Fabelmans
Todd Field – Tár

Millor Actor Protagonista

Austin Butler – Elvis
Bill Nighy – Living
Brendan Fraser – The Whale
Colin Farrell – The Banshees of Inisherin
Paul Mescal – Aftersun

Millor Actriu Protagonista

Ana de Armas – Blonde
Andrea Riseborough – To Leslie
Cate Blanchett – Tár
Michelle Williams – The Fabelmans
Michelle Yeoh – Everything Everywhere All at Once

Millor Actor Secundari

Barry Keoghan – The Banshees of Inisherin
Brendan Gleeson – The Banshees of Inisherin
Ke Huy Quan – Everything Everywhere All at Once
Judd Hirsch – The Fabelmans
Brian Tyree – Causeway

Millor Actriu Secundària

Angela Bassett – Black Panther: Wakanda Forever
Hong Chau – The Whale
Jamie Lee Curtis – Everything Everywhere All at Once
Kerry Condon – The Banshees of Inisherin
Stephanie Hsu – Everything Everywhere All at Once

Millor Pel·lícula Estrangera

All Quiet on the Western Front (Alemanya)
Argentina 1985 (Argentina)
Close (Bèlgica)
EO (Polònia)
The Quiet Girl (Irlanda)

Millor Pel·lícula d’Animació

Marcel the Shell With Shoes On
Guillermo del Toro’s Pinocchio
Puss in Boots: The Last Wish
The sea beast 
Turning Red 

Millor Pel·lícula Documental

All That Breathes
All the Beauty and the Bloodshed 
Fire of Love
A house made of spinters
Navalny

Millor Guió Original

Everything Everywhere All at Once (Daniel Kwan and Daniel Scheinert)
Tár (Todd Field)
The Banshees of Inisherin (Martin McDonagh)
The Fabelmans (Tony Kushner and Steven Spielberg)
Triangle of Sadness (Ruben Östlund)

Millor Guió Adaptat

All Quiet on the Western Front (Edward Berger, Lesley Paterson and Ian Stokell)
Glass Onion: A Knives Out Mystery (Rian Johnson)
Living (Kazuo Ishiguro)
Top Gun: Maverick (Ehren Kruger)
Women Talking (Sarah Polley)

Millor Fotografia

All Quiet on the Western Front (James Friend)
Bardo, False Chronicle of a Handful of Truth (Darius Khondji)
Elvis (Mandy Walker)
Empire of Light (Roger Deakins)
Top Gun: Maverick (Claudio Miranda)

Millor Muntatge

The Banshees of Inisherin (Mikkel E.G. Nielsen)
Elvis (Jonathan Redmond and Matt Villa)
Everything Everywhere All at Once (Paul Rogers)
Tár (Monika Willi)
Top Gun: Maverick (Eddie Hamilton)

Millor Disseny de vestuari

Black Panther: Wakanda Forever (Ruth E. Carter)
Babylon (Mary Zophres)
Elvis (Catherine Martin)
Everything Everywhere All at Once (Sandy Powell)
Mrs. Harris Goes to Paris (Jenny Beavan)

Millor Disseny de Producció

Avatar: The Way of Water
Babylon
All quiet in the western front
Elvis
The fabelmans

Millor Maquillatge i Perruqueria

All Quiet on the Western Front
Black Panther: Wakanda Forever
Elvis
The Batman
The Whale

Millor Banda Sonora Original

All quiet in the western front
Babylon
The banshees of Inisherin
The Fabelmans
Everything Everywhere All at Once

Millor Cançó Original

“Hold My Hand” (Top Gun: Maverick) — Lady Gaga and Michael ‘BloodPop’ Tucker
“Lift Me Up” (Black Panther: Wakanda Forever) — Ryan Coogler, Ludwig Göransson, Rihanna and Tems
“This Is a Life” (Everything Everywhere All at Once) — Ryan Lott and David Byrne
“Naatu Naatu” (RRR) — Chandrabose and M. M. Keeravani
“Applause” (Tell It Like a Woman) — Diane Warren

Millor So

All Quiet on the Western Front
Avatar: The Way of Water
The Batman
Elvis
Top Gun: Maverick

Millors Efectes Visuals

Avatar: The Way of Water
Black Panther: Wakanda Forever
All Quiet on the Western Front
The Batman
Top Gun: Maverick

Millor Curtmetratge Acció Real

An Irish Goodbye
Ivalu
Le Pupille
Night Ride
The Red Suitcase

Millor Curtmetratge Animació

An Ostrich Told Me the World Is Fake and I Think I Believe It
Ice Merchants
My Year of Dicks
The Boy, the Mole, the Fox and the Horse
The Flying Sailor

Millor Curtmetratge Documental

The elephant whisperers
Haulout
How do we mesure a year?
Strangers at the gate
The Martha Mitchell Effect

 

Portada

AnteriorCrítica de “The Roundup”. Festival de Sitges 2022
SegüentCrítica i Photocall de “Nocebo”. Festival de Sitges 2022
Avatar photo
L'escriba és un espai cultural per a tots els públics on es troben i barregen les passions per la literatura, el cinema, el teatre i les sèries. Recomanacions, crítiques, novetats editorials i nombrosos continguts t'hi esperen.