Seguim parlant de les subcategories de la novel·la negra i policíaca. Aquesta vegada és el torn de la novel·la de suspens.
El suspens és una sensació humana que provoca plaer a través de la fascinació i entusiasme que es desprèn d’una situació. No obstant això, també barreja sentiments d’aprensió, tensió, ansietat i rebuig. És una sensació agredolça que es desprèn d’una font impredictible, misteriosa i que provoca diversió i/o entreteniment segons el diccionari en línia Webster. És una barreja d’anticipació i incertesa que fa que qui es veu afectat tingui la necessitat de saber més.
A Catalunya, Edicions Proa, a mitjan anys seixanta, va editar una col·lecció titulada Enjòlit (“amb l’ànim en suspens”, segons el DIEC), nom que no va triomfar. La col·lecció incloïa traduccions no sols de novel·la criminal sinó també d’espionatge (per exemple alguns dels llibres escrits per Ian Fleming, autor del famós espia de l’Mi6, James Bond).
La literatura de suspens és l’element clau que es fa servir per deixar el lector captivat per l’argument i els personatges, i el que fa que la lectura es converteixi en una activitat additiva.
Alguns exemples que podem trobar d’aquest subgènere serien Els homes que no estimaven les dones de Stieg Larsson (2008) i publicat per Columna Edicions, o bé L’enginyós senyor Ripley de Patricia Highsmith (1995) publicat per Edicions 62.