Cada any, Sant Jordi omple els carrers de Catalunya amb roses i llibres; se celebra la cultura i l’amor. És un dia molt especial per a molta gent, però, des d’una mirada capitalista, però també realista, ho és molt per als negocis de la cultura. Ara bé, la diada també planteja un dilema significatiu potser massa estès, la comercialització voraç de la cultura, l’impediment de les editorials petites a fer-se un lloc als mitjans i a tenir presència, la barrera que pateixen els lectors quant a diversificació d’obres.

Dies abans de Sant Jordi, els mitjans de comunicació ja s’omplen de vaticinis sobre els llibres més populars, els premiats, els més venuts, els que més agradaran, els que més sorprendran i, curiosament, no pertanyen mai a editorials petites o mitjanes, les independents. El que fan aquestes llistes és una exposició massiva i un impuls significatiu a les vendes. El prestigi associat a ser un dels llibres més venuts pot atreure l’atenció dels lectors i els mitjans de comunicació, i això obre portes a nous públics i oportunitats de promoció. A més, les llistes dels llibres més venuts es consideren sovint un marc de referència per a la qualitat i la popularitat, cosa que pot generar un interès continuat en una obra després de Sant Jordi.

https://www.elnacional.cat/ca/cultura/autors-lideren-llistes-llibres-venuts-sant-jordi-2024_1197776_102.html

No obstant això, per a les editorials petites, aconseguir aquest reconeixement pot ser una tasca titànica. En un mercat saturat d’autors coneguts i campanyes publicitàries massives, les editorials independents sovint no poden competir contra això. Els fons de les editorials petites van destinats a produir literatura, però no a pagar campanyes publicitàries per aparèixer als grans mitjans, perquè no disposen de prou capital. És per aquest motiu que les grans cadenes de llibreries i els mitjans de comunicació tendeixen a donar prioritat als autors establerts i als títols de les editorials més grans. I així és com el peix es menja la cua. Una espiral que no té fi i que fa que sempre guanyin les mateixes butxaques.

Aquesta falta de visibilitat té repercussions directes en la indústria editorial. Les petites editorials, que sovint publiquen autors emergents o obres innovadores, es veuen obligades a enfrontar-se a la difícil tasca de fer-se un nom en un mercat que valora la fama i la comercialització agressiva. Això pot limitar la diversitat i l’originalitat en l’oferta literària, ja que els autors menys coneguts o les obres menys convencionals disposen de menys oportunitats.

A més, l’èmfasi en les llistes dels llibres més venuts pot distorsionar la percepció de la qualitat literària. Les obres que aconsegueixen una gran quantitat de vendes durant Sant Jordi no sempre són les més merescudes de reconeixement. Aquest fenomen pot conduir a una homogeneïtzació de la producció editorial, ja que els autors i les editorials busquen replicar els èxits comercials en comptes de prendre riscos amb narratives innovadores o temes menys convencionals.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by VilaWeb (@vilaweb)

Arribats el dia de Sant Jordi, els lectors ja han estat prèviament i meticulosament bombardejats amb allò que interessa als grans grups (que curiosament són els que publiquen obres de periodistes d’aquests mitjans), i, per tant, com a màquines autòmats que podem ser a vegades, comprem allò que hem vist, fent que la profecia s’autocompleixi.

Tanmateix, sí que és cert que hi ha un públic lector, normalment aquells que ho són de manera més assídua, que dona l’oportunitat a veus noves i perspectives fresques i ofereix una oportunitat única per a les editorials petites. Són aquells lectors que busquen alternatives fora dels circuits comercials tradicionals. No és necessari que els agradi tot el que és aliè al producte comercial, però sí que aposten per tenir noves mirades i perspectives. I, per tant, és gràcies a aquest públic que les editorials independents poden continuar creant i apostant per aquestes noves veus. Gràcies a aquells que doneu suport a la indústria petita, de km 0, de nous autors i noves mirades, d’autors oblidats i recuperats. Gràcies per fer que les llistes tinguin una mica menys de pes. Gràcies per hackejar mínimament el sistema. Gràcies per ser-hi i per compartir lectures!

Ara ja només em queda dir, molt bones lectures!

AnteriorCINECLUB VIC. O corno
SegüentAquest dimecres 1 de maig als cinemes…
Avatar photo
Traductora de professió, lectora d'afició. Visc completament enamorada de la novel·la negra i de terror, tot i que qualsevol llibre que em caigui a les mans té l'oportunitat d'enlluernar-me. Sovint escric per afició, però ara per ara, els meus escrits es queden tancats a l'ordinador.