La pel·lícula Las Niñas dirigida per Pilar Palomero ha estat la gran guanyadora de la 35ena edició dels premis Goya. Aquesta producció catalana s’ha emportat un total de quatre premis de l’Acadèmia de les Arts les Ciències Cinematogràfiques d’Espanya: millor fotografia, millor guió original, millor direcció novell i millor pel·lícula.

Una de les grans favorites de la nit, Adú, tampoc ha marxat amb les mans buides, ja que ha igualat en estatuetes Las niñas i s’ha emportat els Goya al millor so, millor direcció, millor actor revelació i millor direcció de producció.

Però com a nota destacada, cap d’aquestes dues propostes és la que es va endur més premis la passada nit. Akelarre, de Pablo Agüero, ha estat el treball que s’ha emportat més Goyas de la nit, un total de cinc i tots en els apartats tècnics, fet que no fa desmerèixer cap dels aspectes d’aquesta excel·lent producció.

Una altra nota ha destacar  ha estat el doble premi aconseguit pel fantàstic documental de Luis López Carrasco, El año del descubrimiento, que ha acabat la gala amb el Goya a millor documental i millor muntatge.

Com tots sabeu, enguany la Gala ha presentat molts canvis respecte a les anteriors edicions. La crisi derivada de la Covid19 no ha permès realitzar un espectacle d’aquells als que ens tenien acostumats, i gairebé tot el muntatge ha estat realitzat de forma telemàtica, de manera que els nominats apareixien a les pantalles de l’escenari del teatre Soho Caixa Bank de Màlaga des de les seves residencies habituals o des d’improvisades sales de festa en habitacions d’hotel. Tot i les aparents mancances, m’atreviria a dir que ha estat una de les millors gales que recordem dels Goya. Una festa del cinema sòbria, sense estridències i que anava al gra, conduïda per Antonio Banderas i Maria Casado, que han restat en un segon pla a favor de l’agilitat de tot el muntatge.

Tot i això, no podem dir que la nit hagi estat del tot perfecta, només faltaria! Hem vingut aquí a criticar, i des dels primers moments durant l’habitual catifa vermella (que amb Covid o sense Covid, no podia faltar), ja hem pogut detectar que alguna cosa no acabava d’anar gaire fina pel que fa al so ambient. El fet de deixar-se els micròfons oberts ha portat a situacions gracioses com el fet de sentir una persona demanant “una Coca-cola zero” al seu company, però també ens ha mostrat situacions més lamentables, com un comentari de fons en què se sentia “parecía puta, puta, puta…”. Absolutament intolerable.

També m’agradaria esmentar que un bon grapat d’estrelles cinematogràfiques internacionals (per no dir de Hollywood) han aparegut en vídeo recolzant el cinema espanyol en aquest any tan complicat. Gràcies, Antonio, per fer participar els teus amiguets dels Estats Units; als de poble ens van agradar molt aquestes felicitacions. De fet, molt adient aquest any en què els Goya han servit d’inici per al que serà l’any Berlanga, i en què durant la gala s’ha fet un petit homenatge a la carrera d’aquesta magnífica figura del cinema espanyol que, entre d’altres pel·lícules, va dirigir la gran Bienvenido Mr. Marshall. Gràcies, amics americans!

A continuació tota la llista de guanyadors.

Millor pel·lícula

Adú de Salvador Calvo

Las Niñas de Pilar Palomero

Ane de David P. Sañudo

Sentimental  de Cesc Gay

La boda de Rosa d’Icíar Bollaín

Millor direcció

Salvador Calvo per Adú

Iciar Bollaín per La boda de Rosa

Juanma Bajo Ulloa per Baby

Isabel Coixet per Nieva en Benidorm

Millor direcció novell

Pilar Palomero per Las Niñas

David P. Sañudo per Ane

Nuria Giménez Lorang per My Mexican bretzel

Bernabé Rico per El inconveniente

Millor pel·lícula documental

Anatomia de un Dandy de Charlie Arnaiz i Alberto Ortega

My Mexican Bretzel de Nuria Giménez Lorang

El año del descubrimiento de Lopez Carrasco L. Carrasco

Cartas mojadas de Paula Palacios

Millor actriu protagonista

Patricia López Arnaiz per Ane

Kiti Mánver per El inconveniente

Candela Peña per La Boda de Rosa

Amaia Aberasturi per Akelarre

Millor actor protagonista

Mario Casas per No matarás

Javier Camara per Sentimental

Ernesto Alterio per Un mundo normal

David Verdaguer per Uno para todos

Millor actriu secundària

Veronica Echegui per Explota, Explota

Juana Acosta per El inconveniente

Nathalie Poza per La Boda de Rosa

Natalia de Molina per Las niñas

 

Millor actor secundari

Sergi Lopez per La boda de Rosa

Álvaro Cervantes per Adú

Juan Diego Botto per Los europeos

Alberto Sanjuan per Sentimental

Millor actriu revelació

Jone Laspiur per Ane

Paula Usero per La boda de Rosa

Milena Smit per No matarás

Griselda Siciliani per Sentimental

Millor actor revelació

Adam Nourou per Adú

Chema del Barco per El plan

Fernando Valdivielso per No matarás

Janick per Historias lamentables

Millor guió original

Adú

Historias lamentables

La boda de Rosa

Las niñas

Millor guió adaptat

Ane

Los europeos

Orígenes secretos

Sentimental

Millor fotografia

Adú

Akelarre

Black Beach

Las niñas

Millor muntatge

Adú

Black Beach

El año del descubrimiento

Las niñas

Millor direcció de producció

Adú

Akelarre

Black Beach

Nieva en Benidorm

Millor direcció artística

Adú

Akelarre

Black Beach

Las Niñas

Millor cançó

Adú

El verano que vivimos

Las niñas

La Boda de Rosa

Millor música

Adú

Akelarre

Baby

El verano que vivimos

Millors efectes especials

Adú

Akelarre

Black Beach

Historias lamentables

Millor so

Adu

Akelarre

Black beach

El plan

Millor pel·lícula europea

Corpus Crhisti – Polònia

El oficial y el espia – França

El padre – Regne Unit

Falling – Regne Unit

Millor pel·lícula iberoamericana

El Agente topo – Xile

Llorona – Guatemala

Yo no estoy aquí – Mèxic

El olvido que seremos – Colombia

Millor maquillatge i perruqueria

Akelarre

Adú

Orígenes secretos

Explota, explota.

Millor disseny vestuari

Akelarre

Explota, Explota

Las niñas

Los europeos

Millor curt de ficció

6 de decembro

A la cara

Beef

Gastos incluidos

Lo efímero

Millor curt documental

Biografía del cadáver de una mujer

Paraíso en llamas

Paraíso

Solo son peces

Millor pel·lícula d’animació

 La gallina Turuleca

Millor curt d’animació

Blue &Malone: Casos imposibles

Homeless Home

Metamorphosis

Vuela

AnteriorCINECLUB VIC. The Farewell
Següent“The Dig” (2021) de Simon Stone
Avatar photo
L'escriba és un espai cultural per a tots els públics on es troben i barregen les passions per la literatura, el cinema, el teatre i les sèries. Recomanacions, crítiques, novetats editorials i nombrosos continguts t'hi esperen.