No seria just dir-vos que m’he sentit identificada amb Papallones negres, de Priscilla Morris (Periscopi, 2025), perquè per fortuna meva no m’he vist immersa en una guerra i espero no veure-m’hi mai, però també és cert que un llibre no necessàriament t’ha d’interpel·lar en carn i ossos per tocar-te la fibra, a vegades només fa falta un ingredient per convertir-se en una història inoblidable. I per a mi aquest ingredient ha estat llegir aquesta novel·la allà on transcorre, Bòsnia i Hercegovina, per això no puc desvincular aquesta ressenya de la meva experiència recent.

Quan vaig planificar el viatge a Bòsnia i Hercegovina i Croàcia, vaig tenir clar que llegiria aquesta història que et submergeix de ple a la guerra dels Balcans. El conflicte iugoslau és un tema que sempre havia tingut present, però no prou per capbussar-m’hi del tot. Tot el que en sabia és que un estiu dels noranta vaig conèixer l’Edna, una nena més o menys de la meva edat que va exiliar-se amb la seva família per fugir del desastre. La recordo jugant al carrer altres nens, feliç i alhora agraïda per l’acolliment de tots, i suposo que amb una certa recança i enyorament per ser lluny de casa. El meu pare em va explicar qui era i d’on venia, però un dia devien tornar a marxar i ja mai més en vaig saber res. Què se’n deu haver fet? De què fugia realment? Què devia sentir?

Les respostes les he trobat a Papallones negres, una novel·la colpidora sobre la guerra de Bòsnia ambientada a Sarajevo. La Zora és una pintora paisatgista i professora de descendència sèrbia que viu a la ciutat amb el seu marit, en Franjo. La història té com a punt de partida l’ocupació del pis de la seva mare, un dels símptomes de crispació que aleshores està vivint la capital de Bòsnia. A partir d’aquí, la Zora, juntament amb la seva família i veïns, sacsejada rere sacsejada anirà vivint una sèrie de fets que li condicionaran el dia a dia i li faran prendre una decisió ben difícil: fugir de Sarajevo o quedar-se i resistir? Marxar significa començar de nou, qui sap com i a on. Quedar-se, jugar-s’hi la vida, però alhora convertir-se en símbol de resistència. En qualsevol cas, sobreviure com es pugui. La Zora, ferma, tria quedar-se, Sarajevo és casa seva, així és com ho sent i ho viu, però el marit i la mare s’exilien a Anglaterra, on hi ha la seva filla.

Durant uns mesos llargs i feixucs acompanyarem la Zora en aquest setge i coneixerem els seus veïns: en Misrad, l’Anto, la Milka, la Lenka, l’Una… Serem testimonis de la decadència que viu la ciutat, la manca de menjar, aigua i electricitat, la metralla que es converteix en banda sonora… i com ells ho enfronten i fan pinya sense perdre ni un bri de dignitat i honor entre tant patiment. És increïble l’esperit de supervivència que tenim els humans i és increïble, també, com malgrat els obstacles ens aferrem, potser de manera irracional, a allò que més estimem: casa nostra. Un llit, un quadre, un pinzell, un llibre, una foto, un moble… En aquestes circumstàncies, qualsevol objecte pren molta força i s’omple de significat, és la nostra llar. D’entrada costa d’entendre la decisió de quedar-se, és fàcil veure-ho així trenta anys després, però qui s’havia de pensar que tot plegat arribaria tan lluny? És tan poc real imaginar-te enmig d’un conflicte bèl·lic que el nostre cap ens ho fa negar fins al punt de voler-nos quedar, precisament perquè t’estimes tant el lloc d’on vens que no pots veure-te’n allunyat.

Entre runes, por, caos i incerteses, la Zora troba el refugi en l’art. Pintar és el seu bàlsam, l’espurna que li manté viva la il·lusió i així ho desgrana Morris pàgina rere pàgina, embolcallant-nos d’art, ponts, simbologia i resiliència. Em pregunto si jo seria capaç de refugiar-me en la lectura amb el rebombori de les bombes de fons. Potser sí. Evadir-se i trobar el consol en les coses que més ens agraden són un incentiu més d’això que en diem supervivència. Però anem en compte de no caure en la romantització: poden haver-hi instants de felicitat enmig de l’horror, però no oblidem que tan sols són engrunes d’un pa sencer esmicolat.

Llegir aquesta novel·la allà, a Bòsnia, i especialment a Sarajevo, a tocar de tot plegat, ha sigut una de les millors experiències lectores que he tingut mai. I també un cop de puny. Ha sigut una lectura del tot immersiva que m’ha permès no només entendre millor el conflicte social i polític, també despertar-me emocions que no hauria experimentat des del sofà de casa. Conèixer la Bòsnia literària i la real alhora ha estat bonic i commovedor. Crec que bona part d’aquest sentiment és perquè durant els fets jo ja havia nascut i d’alguna manera això em fa sentir més propera a aquesta realitat. Passeges pels carrers i, de sobte, veus una paret marcada per la metralla, edificis a on va la Zora amb senyals de bombardejos i tirs. Travesses una plaça i t’hi trobes uns senyors amb gorra jugant a uns escacs gegant, els mateixos que protagonitzaran el fragment que llegiràs al jaç abans d’anar a dormir. Camines per arreu i et topes amb algú que potser fa trenta anys s’escapava atemorit per aquestes llambordes, algú amb una vivència pròpia d’aquell horror que va sobreviure i que ara és aquí per explicar la seva història i la dels que no ho van poder fer.

Bòsnia i Hercegovina és un país amb paisatges preciosos i amb una barreja de cultures, tradicions i ètnies molt interessant. Conviuen persones de diferents religions i costums i per a algú com nosaltres, que provenim d’una societat en què les classes socials i la procedència estan tan marcades, xoca de veure i alhora enriqueix moltíssim. Tot això es percep a les pàgines d’aquesta novel·la, la llàstima és que hi ha qui entenia aquesta mescla com una amenaça i això va desencadenar una guerra que a dia d’avui continua una mica latent. Perquè sí, encara s’hi respiren aires una mica tristos, però a poc a poc va ressorgint del desastre sense perdre l’essència, entre el verd esperançador del paisatge que ho inunda tot.

Gràcies, Priscilla, per no deixar caure en l’oblit aquests fets tan esgarrifosos. I gràcies, Zora, per aquest viatge tan emotiu, interessant i commovedor, el literari i el real.

 

Imatge de portada

AnteriorCINECLUB VIC. Mulholland Drive
SegüentAquest divendres 6 de juny als cinemes…
Avatar photo
Els títols diuen que soc historiadora de l’art, però el meu cor sap que la meva vocació és el món dels llibres. Durant uns anys vaig treballar en el sector editorial com a correctora i editora de textos i desenvolupant altres tasques relacionades amb la comunicació i la promoció. A dia d’avui, treballo rodejada de llibres en una biblioteca, on condueixo un club de lectura i em dedico a vetllar perquè la literatura arribi a totes les cases. A les meves estones lliures llegeixo i recomano llibres.