Vaig descobrir la Leni Riefenstahl quan anava a la universitat. Em vaig topar amb ella, com sol passar amb les coses més interessants de la vida, per casualitat. Em va cridar molt l’atenció la seva vida, i tot i que no tenia res a veure amb el que jo estava estudiant, em va fascinar.

Leni Riefenstahl va néixer el 1902 i va morir l’any 2003. Així doncs, va viure en ple segle XX i, per tant, va viure en primera persona els esdeveniments que més han marcat la història del nostre continent. Va néixer i viure a Alemanya, i de ben joveneta va endinsar-se en el món del cinema com a actriu. Més endavant s’adonaria que la seva veritable vocació dins del món del cinema no era la interpretació, sinó la direcció, per la qual cosa va emprendre la seva carrera cinematogràfica darrere de les càmeres.

Molts us preguntareu com és que una dona directora de cinema pels volts de 1930 – 1940 no ha passat la història del cinema o, si més no, perquè no ha esdevingut una figura destacada per al feminisme. Estic segura que tots heu vist imatges del nazisme i dels discursos de Hitler… Sí, és exactament el que esteu pensant: les va rodar ella! Leni Riefenstahl va ser la directora que va tenir cura del rodatge del documental El triunfo de la voluntad i del famós discurs de Nuremberg que va pronunciar Hitler, imatges que hem vist en infinitat de documentals de la Segona Guerra Mundial i l’holocaust. Així doncs, la seva vinculació amb el nazisme ha fet que, tot i la qualitat de la seva feina, hagi caigut en l’oblit i hagi estat condemnada a l’ostracisme.

Crec que el nazisme va suposar una estigma tan gran per a Europa i per al món sencer, que quan veiem imatges relacionades amb el nazisme o que mostren la magnificència del règim nazi, no podem veure més enllà, és a dir, no som capaços d’interpretar les imatges des d’un punt de vista objectiu posant el focus en la filmació i no en el contingut. És per això que els plans i la tècnica de Riefenstahl han passat tan desapercebuts.

La seva relació amb el nazisme ha estat en boca de molts durant dècades i encara avui no se sap ben bé si ella combregava o no amb les idees dels nazis. Personalment penso que una directora de cinema ho tenia molt cru per triomfar en aquella època, de manera que a pobra Leni va veure en Hitler simplement una oportunitat per desenvolupar-se i créixer a nivell professional.

Alguns estareu pensant a què ve un article sobre una directora de cinema nazi oblidada per tots. Doncs avui amb motiu del Dia de la dona volia recuperar la figura d’una dona que va marcar un abans i un després en el món del cinema i les imatges de la qual han estat reproduïdes infinitat de vegades. De fet, us deixo a continuació un vídeo en què es pot veure com les imatges que ella va rodar de Hitler són idèntiques a les que Ridley Scott va plasmar a l’èpic film Gladiator.

AnteriorEl ‘femicrime’, una tendència feminista que no afavoreix al feminisme
SegüentAquest divendres al cine…
Avatar photo
Soc filòloga clàssica i amant de tot allò que tingui a veure amb grecs i romans. Lletraferida de cap a peus que té com a ofici l'ensenyament i a més la correcció, la maquetació i l'edició de textos. Em passo el dia envoltada de textos, llibres i ordinadors. Amant de les fotos, els viatges i les històries.