L’Anna i en Xavier ens acompanyen per descobrir emocions com la tranquil·litat, la frustració, la tristesa, l’alegria, la preocupació… o valors i capacitats com afrontar la mort o aprendre a dir que no.

L’Anna i en Xavier són els protagonistes de les històries que presenten els contes d’aquesta col·lecció publicada per Salvatella Editorial. Dos nens que ens expliquen experiències i aventures per ensenyar-nos a reconèixer, aprendre i posar en pràctica tot tipus d’emocions i sentiments.

La Mireia Canals ha escrit aquests 12 contes amb la idea de ser llegits o explicats a infants d’entre 2 anys i mig i 8 anys, amb elements fantàstics com una cua de drac o una superheroïna i altres de més quotidians com una passejada amb bicicleta o un partit de futbol. La Sandra Aguilar ha il·lustrat les històries amb dibuixos senzills però molt expressius, per acompanyar les explicacions sobre les emocions que viuen els personatges.

Cada conte té una emoció, sentiment o valor com a centre d’interès, començant per la mort i acabant per la frustració.

En el primer conte, L’amiga invisible, l’Anna ens parla sobre la mort i com aprendre a superar les pèrdues. En Xavier, al segon conte, La cua de drac, ens explica què li passa quan s’enfada. Els protagonistes s’uneixen al tercer conte, Les estrelles de colors, per parlar-nos de l’alegria. La col·lecció continua amb Els sacs de sorra, on l’Anna ens explica la tristesa, i segueix amb la por a La superheroïna supersònica i la preocupació, a El núvol gris. En el setè conte, en Xavier ens ensenya què és l’assertivitat a la història titulada Aprendre a dir que no. A Pensar les coses, en Xavier aprèn a controlar la impulsivitat i ens parla de la tranquil·litat a Quan estic tranquil. Al desè llibre, en Xavier fa una Visita al museu i aprèn moltes coses sobre l’autoestima. A Sort que et tinc a tu!, la nena ens ensenya què és l’aferrament. I la col·lecció acaba amb la frustració durant L’excursió amb bici.

A cada llibre hi trobarem una guia d’activitats i propostes didàctiques per reflexionar sobre què ha passat i les emocions que han aparegut al conte. L’infant i l’adult poden dedicar una estona a parlar sobre l’emoció treballada, interioritzar què s’ha après i a buscar exemples en què ells dos s’hagin sentit així, què han fet, com acostumen a reaccionar o què seria millor fer en cada cas. El conte és l’excusa per iniciar una conversa sobre l’emoció o valor a treballar. És una bona ocasió per compartir pensaments, sensacions i reflexions.

Agradarà a…

Aquesta col·lecció pot agradar a aquells pares i mares que vulguin treballar la lectura d’històries breus amb els seus fills i, a més a més, promoure converses que ajudin a desenvolupar la intel·ligència emocional dels menuts.

No agradarà a…

Penso que no agradarà a aquells adults que el que busquen és un llibre sobre gestió emocional, ja que en aquests contes només s’exposa una experiència que desemboca en una emoció i ens és útil per parlar d’aquesta en termes generals, identificant què se sent i què es podria fer, però no s’ofereixen tècniques per a treballar l’autocontrol, per exemple.

AnteriorETC TEATRE. Fuga de conills
SegüentVUIT NEGRETS I UN GAT. Una història basada en fets reals
Avatar photo
Em dic Èrica Cano i sóc psicòloga infantil, especialitzada en els trastorns de l’aprenentatge, i estudiant de logopèdia. Em declaro incapaç de sortir d’una llibreria sense passar per la secció infantil i no puc evitar comprar algun conte o llibre per a infants. Per la meva professió, em crida l’atenció la literatura infantil que parla sobre emocions, valors, educació, aprenentatges i desenvolupament cognitiu i personal. M’agrada explicar contes i ajudar als nens i nenes que tenen dificultats lectoescriptures. M’encanten les lletres, els seus sons i les seves formes, d’aquí i de la meva afició per cosir surt el meu petit projecte: Moixaines by erica, on cuso lletres tèxtils de diferents mesures i colors.