Amb una llarga carrera que inclou televisió amb Monty Python’s Flying Circus (1969-1974) o Fawlty Towers (1975) i més de 120 pel·lícules com Life of Brian (1979) o A fish called Wanda (1988), sempre ha estat capaç de satiritzar implacablement des de la política fins a la religió amb bones idees i grans dosis d’humor. Parlem de l’actor, guionista i, sobretot, el comediant John Cleese.

Des de fa anys, Cleese que va estudiar Dret a la Universitat de Cambridge, parla sobre l’art de crear en ponències d’arreu del món i en llibres com el que ens ocupa: Creatividad. Una guia breve y divertida de l’Editorial GG. Un llibre de lectura ràpida i amena, plena de consells i  anècdotes de la seva etapa com a escriptor de gags de Monty Python preguntant-se constantment “Is it funny?”, i amb explicacions ben detallades de com són d’importants els diferents esborranys en l’escriptura d’un guió. Aquest fantàstic actor britànic, capaç d’interpretar des d’un funcionari del Ministry of Silly Walks al personatge Q de la saga de James Bond, ens recomana fugir de la interrupció, jugar per ser més lliures i argumenta com podem buscar les circumstàncies més afavoridores per ser més creatius. Us oferim aquesta classe magistral resumida en 15 lliçons originals de John Cleese per trobar la inspiració i donar ales al vostre enginy:

1.

Sempre que puguis trobar una manera millor de fer les coses, ets creatiu.

2.

Estic convençut que sí que es pot ensenyar a ser creatiu o, per a ser més precís, crec que es pot ensenyar a generar les circumstàncies que ens permeten convertir-nos en persones creatives.

3.

Va ser a partir d’escriure gags quan em vaig adonar que podia ser “creatiu”. Escrivia alguna cosa en paper i després ho representava, i amb això era capaç de fer riure a la gent. El que escrivia era original… el que hi havia en el paper era tot meu.

4.

Vaig descobrir que, si treballava una mica abans de ficar-me al llit, l’endemà solia trobar-me amb una petita idea sorgida durant la nit.

5.

El problema amb el subconscient. Que és subconscient. No pots donar-li ordres ni pegar-li amb un pal. Has de persuadir-ho amb tota mena de formes estranyes i astutes, i ser prou llest per a interpretar el que et diu.

6.

Si tens més temps poden succeir dues coses increïblement importants:

  1. Que obtinguis nova informació.
  2. Que se t’ocorrin noves idees.

7.

Les persones creatives toleren molt millor aquesta sensació de preocupació que tots patim quan deixem alguna cosa sense resoldre.

8.

L’assassí més gran de la creativitat és la interrupció.

9.

Anant cap endavant i cap enrere entre el mode de pensar creatiu i l’analític fins a, finalment, arribar a una cosa especial. A aquest procés d’anada i tornada se’n diu “iteració”. És el que les persones creatives fan tot el temps. I és just el que vaig fer quan vaig escriure Un peix anomenat Wanda.

10.

Aquesta regla bàsica serveix per a tot: el més probable és que siguis creatiu en una àrea que ja coneixes i que t’importa.

11.

El principi general és aquest: com més gran sigui el salt, més llarg serà el període de creació.

12.

Jugar et manté “fresc”.

13.

Quan ets creatiu, no existeixen els errors.

14.

La nostra ment racional i analítica, per descomptat, estima la claredat; de fet, l’adora. Però al començament del procés creatiu les coses no poden ser clares. Estan obligades a ser confuses.

15.

La brevetat és l’ànima de l’enginy. També és l’ànima de no avorrir a la gent.

 

Imatge de portada

AnteriorCINECLUB XIC. Wendy
Següent‘Maldita Roma’, Santiago Posteguillo
Avatar photo
De petit em divertia amb el meu germà rodant pel·lícules en Súper 8. Visc permanentment enamorat de Wilder, Kurosawa, Ford, Chaplin, Welles, Leone, Kubrick, Berlanga, Spielberg, Lynch i Hitchcock. El meu racó preferit de la casa és la meva butaca on, sempre ben acompanyat de bona música, devoro llibres i còmics. Sèries? ‘Star Trek’, ‘The Twilight Zone’, ‘Northern Exposure’, ‘Breaking Bad’ i ‘Game of Thrones’. M’agrada pensar que vivim envoltats de Cultura.