Big Sur no és pròpiament un llibre de viatges, però ens situa en un lloc molt concret de la costa californiana i el seu autor Jack Kerouac hi viu un veritable periple emocional i vital. Vaig comprar el llibre a San Francisco, a la llibreria City Lights, la preferida dels beatniks.

Al pis de dalt hi havia tot un espai dedicat precisament a la generació beat i una prestatgeria era ocupada per tots els llibres de Jack Kerouac. Ja havia llegit A la carretera i Los vagabundos del Dharma i, com que pocs dies després havíem de fer la carretera del Big Sur, vaig decidir que el que parlava de la seva estada a la costa sud de San Francisco era una bona compra.

Vaig sortir, doncs, amb Big Sur dins una bossa de paper i vaig continuar la visita al barri de North Beach. Jack Kerouac va escriure aquest llibre quan ja era un autor reconegut, quan ja tothom el considerava un dels pares de la generació beat i arrossegava greus problemes d’alcoholisme. De fet, és precisament per això que un amic, Lorenzo Monsanto a la novel·la, però en realitat l’editor i propietari de la City Ligths Lawrence Ferlinghetti, li deixa una cabana a Big Sur i hi passa tres setmanes de l’estiu de 1960.

L’any 1962 apareix publicada l’obra, que explica les sensacions de Kerouac quan és sol a la cabana, però també la tornada a la ciutat i a l’alcohol, els delirium tremens i la relació amb els seus amics, sobretot amb Cody Pomeray, en realitat Neal Cassady, el mateix que havia compartit tants viatges amb ell A la carretera.

Un llibre molt interessant si es vol continuar coneixent Jack Kerouac, la seva literatura i la seva vida, i on trobem reflexions com aquesta:

“I’m supposed to be the King of the Beatniks according to the newspapers, so but at the same time I’m sick and tired of all the endless enthusiasms of new young kids trying to know me and pour out all their lives into me so that I’ll jump up and down and say yes yes that’s right, which I can’t do any more -My reason for coming to Big Sur for the summer beig precisely to get away from that sort of thing.”

L’escriptor fuig al Big Sur, doncs, per escapar-se de la fama i dels seus propis fantasmes i tot això és el que revela aquest llibre d’un dels autors nord-americans més coneguts del segle XX.

Comparteix
AnteriorTEATRE. ‘Medea’, un clàssic que es fa curt
Següent‘Prohibido nacer’, Trevor Noah
Txell Guitart
Meritxell Guitart Andreu (Sabadell, 1972) és llicenciada en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada i professora de Llengua i Literatura Catalana a La Salle Manlleu. Gran amant dels viatges, és autora del llibre De Vancouver a Whitehorse a través de les Rocalloses i el Passatge Interior d’Alaska (El Toll, 2016) i també dels relats: “Lliçons de quítxua a la Vall Sagrada dels Inques” (Mambo Poa 2, 2010), “El vent del sud: viatge a la Patagònia argentina” (Mambo Poa 3, 2011), “Camí de la misteriosa Alaska” (Mambo Poa 4, 2012) i “Un conte rus” (Cosins llunyans i altres contes, Cossetània 2014). L’any 2016 va ser finalista del premi Núvol de contes amb la narració “Shako Kvareli”. Podeu seguir els seus viatges al blog Bitllet de tornada, al Facebook i a Twitter (@txellguitart).

Deixa una resposta: