En aquesta ocasió fujo de la recomanació literària i us presento un material que he elaborat per a petits lectors, aquells que comencen a llegir o per aquells infants que tenen alguna dificultat en aquest procés d’aprenentatge. Recomanable per treballar amb infants pre-lectors, a nivell de consciència fonològica o primers contactes amb l’abecedari, però també per proposar activitats més elaborades per a infants més grans.

El material està format per 116 targetes quadrades amb imatges, 116 targetes més petites on hi ha escrits els noms dels objectes o animals que apareixen a les targetes quadrades i 28 targetes amb les lletres de l’abecedari català, incloses la “ll” i la “ny”.

Si us interessa treballar amb aquest material, us recomano retallar totes les targetes i plastificar-les, ja que d’aquesta manera durarà més i els nens i nenes el podran manipular sense preocupacions. Descarregueu aquí el PDF amb tot el material multiusos per a petits lectors.

Algunes propostes per treballar amb aquest material

La meva idea inicial era crear un joc per poder treballar la consciència fonològica* a partir d’imatges que es poguessin classificar en funció de la lletra inicial. Així doncs, una de les activitats que es poden fer és col·locar totes les targetes de les lletres damunt la taula, i a sota de cada lletra anar-hi posant totes les imatges el nom de les quals comença per un fonema determinat. D’aquesta manera es treballa la consciència fonològica i també la correspondència fonema-grafema.

Durant l’elaboració del material, vaig pensar que podria ser interessant tenir les paraules escrites per poder relacionar-les amb la seva imatge corresponent. És per això que també es poden fer propostes en aquest sentit: relacionar la paraula escrita amb la seva imatge. El que agrada molt als infants és treballar la lectura ràpida de paraules. I… com es fa això? El que jo faig a les sessions de reeducació és mostrar la targeta amb la paraula durant uns 3 segons. En funció del nombre de síl·labes de la paraula o de la seva complexitat compto més o menys segons. I després tapo la paraula, la majoria de vegades, els nens han tingut prou temps per llegir la paraula i la poden dir en veu alta, llavors busquen la imatge que li correspon, entre tot l’escampall de dibuixos que hi ha sobre la taula. S’ho passen molt bé i s’adonen que poden llegir més ràpid del que es pensen.

Però les propostes d’activitats no acaben aquí. Es poden utilitzar les imatges per seguir treballant la consciència fonològica, més enllà de la inicial de cada paraula. Es pot proposar als infants classificar les imatges en funció del nombre de síl·labes o lletres que tenen les paraules que els corresponen.

 

També es poden classificar en funció de la lletra final o de si tenen un fonema en concret. Per exemple, davant la imatge d’un helicòpter podríem fer diferents preguntes?

  • La paraula “helicòpter” conté el fonema /m/?
  • Amb quin fonema acaba la paraula “helicòpter”?
  • Quina és la lletra que correspon al tercer fonema?
  • Quantes síl·labes (o lletres) té?

A banda d’activitats relacionades amb el llenguatge escrit i la correspondència entre sons i lletres, també es pot aprofitar aquest material per treballar el lèxic fent activitats dirigides a classificar el dibuixos en grups de fruites, animals, vehicles, objectes de la llar… O treballar l’expressió i la comprensió oral, proposant jocs per endevinar la imatge, donades unes pistes orals. Per exemple: vehicle que vola, amb dues aspes que gires al seu damunt o serveix per transportar malalts amb urgència pel cel.

A més d’aquestes activitats d’àmbit lingüístic, es poden utilitzar les imatges per crear un joc de parelles per treballar la memòria. Només cal imprimir les targetes amb imatges dues vegades i tindrem 116 parelles per passar-nos alguna tarda d’estiu treballant la memòria, l’atenció i la concentració. També es poden utilitzar les imatges per crear històries on hi apareguin les imatges seleccionades. Segur que la vostra creativitat donarà molts més usos a aquest material.

* La consciència fonològica és la capacitat per distingir cadascun dels fonemes (sons) que formes una paraula, sense que aquesta estigui escrita. És a dir, poder identificar auditivament els diferents sons que formen la paraula “poma”, per exemple, /p/, /o/, /m/, /a/. Això ens permet saber quants fonemes composen la paraula, quantes síl·labes i poder relacionar-los amb la grafia (lletra corresponent), sense ometre’n o afegir-ne cap. La consciència fonològica és un requisit previ que facilita l’adquisició de la lectura i l’escriptura.

 

AnteriorTorna el Manlleu Film Festival
Següent“Los pescadores”, Hans Kirk
Avatar photo
Em dic Èrica Cano i sóc psicòloga infantil, especialitzada en els trastorns de l’aprenentatge, i estudiant de logopèdia. Em declaro incapaç de sortir d’una llibreria sense passar per la secció infantil i no puc evitar comprar algun conte o llibre per a infants. Per la meva professió, em crida l’atenció la literatura infantil que parla sobre emocions, valors, educació, aprenentatges i desenvolupament cognitiu i personal. M’agrada explicar contes i ajudar als nens i nenes que tenen dificultats lectoescriptures. M’encanten les lletres, els seus sons i les seves formes, d’aquí i de la meva afició per cosir surt el meu petit projecte: Moixaines by erica, on cuso lletres tèxtils de diferents mesures i colors.