El passat dimecres 13 de febrer, l’Auditori del Movistar Centre de Plaça Catalunya va acollir la presentació de l’Americana Film Fest, l’únic festival del país dedicat al millor cinema independent nord-americà i que es celebrarà del 5 al 10 de març de 2019 a Barcelona. Els seus directors, Xavi Lezcano i Josep Maria Machado, van fer d’amfitrions de l’esdeveniment i van explicar la programació completa de curts i llargmetratges així com les activitats paral·leles.

La programació de l’Americana Film Fest de 2019 constarà d’un total de 32 llargmetratges i 39 curts. Per Nadal ja ens van avançar en primícia dues de les pel·lícules que formarien part de la graella: We the Animals de Jeremiah Zagar, la guanyadora del premi especial del jurat a Sundance Next; i Damsel, dels germans David i Nathan Zellner, convidats a la segona edició del festival amb Kumiko, The Treasure Hunter i que a la presentació d’aquest any no només se’ns va confirmar que tornarien a venir sinó que, a més, gaudiran d’una secció retrospectiva tant dels seus films com dels seus curtmetratges. Aquesta retrospectiva tindrà lloc a la Filmoteca de Catalunya en paral·lel a les novetats, les quals es projectaran als ja habituals Cinemes Girona i a la que aquest any s’incorpora: el Cinema Zumzeig. Tanmateix, la sessió inaugural, gratuïta amb invitació, tornarà a ser a la sala Phenomena amb The Miseducation of Cameron Post, guanyadora de Sundance 2018 amb Chloë Grace Moretz i Sasha Lane i que afronta la identitat LGBTI a l’adolescència. Blaze, biopic del cantant de country Blaze Foley i dirigit per Ethan Hawke serà el film de clausura del festival.

Tots els films que hem comentat formen part de la secció TOPS, a les quals acompanyaran llargmetratges tan potents com el Mumblecore Tyrel de Sebastian Silva, l’espiral de bogeria que patirà Elizabeth Moss a Her Smell, l’opera prima de Paul Dano, Wildlife (amb Carey Mulligan i Jake Gyllenhaal com a protagonistes i molt nominada als Independent Spirit Awards), o la també nominadíssima Leave no Trace, el retorn a la direcció de Debra Granik després de Winter’s Bone.

Per altra banda, les propostes més petites i arriscades també tindran el seu lloc a la secció NEXT, on podrem gaudir de la pel·lícula We used to know each other, la qual Robert G. Putka vindrà a presentar en l’estrena mundial, així com el film d’autoria més radical de l’any, Madeline’s Madeline,The Kindergarten Teacher, remake de la cinta israeliana homònima amb la que la seva directora, Sara Colangelo, va guanyar el premi a millor direcció el passat festival de Sundance.

I tres dels documentals nominats als Oscars, els quals es celebren d’aquí poc, podran veure’s a l’Americana Film Fest, dins de la secció DOCS (hi ha un quart a les sessions Movistar+): Free SoloMinding the Gap Hale County This Morning, This Evening, aquest darrer amb el reputat director tailandès Apichatpong Weerasethakul com a consultor creatiu. No nominada, però igualment interessant, serà la projecció de The Bill Murray Stories, que aprofundirà sobre què hi ha de cert a la llegenda urbana sobre Bill Murray i la seva afició d’aparèixer a festes i esdeveniments i barrejant-se amb gent anònima per després de desaparèixer sense deixar rastre.

Movistar+ patrocinarà dues sessions gratuïtes amb els passis de RBG, quart documental nominat als premis Oscar, i Skate Kitchen. Tanmateix, una nova secció s’obre camí en el festival anomenada The Lost Sessions i on es rescatan projectes perduts o oblidats, i que s’inaugura amb una única projecció de The Golden Boat, cinta del prestigiós realitzador xilè Raoul Ruiz restaurada pel MOMA al 2014 i que serà presentada en exclusiva a l’Americana Film Fest amb la presència d’un dels seus productors, el català Jordi Torrent.

Com a novetat, Xavi Lezcano i Josep Maria Machado van anunciar que la venda d’entrades es faria per primer cop des del mateix web del festival i sense recàrrec, i que ja estaven a la venda: 6 euros per cada llargmetratge i 3 euros per cada sessió de curts, així com un abonament de 6 entrades (compartibles) al preu de 30 euros.

Per acabar la vetllada, després de la presentació es va oferir un petit refrigeri als assistents gentilesa dels patrocinadors.

Amb films guanyadors de festivals de renom com Sundance, documentals nominats als Oscar i altres propostes nominades als premi Spirit Awards, aquesta edició de l’Americana Film Fest promet emocions fortes. Recordeu, a Barcelona, del 5 al 10 de març.

Anterior‘El bestiario de Axlin’, de Laura Gallego
Següent‘You’, un boig en potència
Avatar photo
Informàtic de professió, guionista de formació, cinèfil per afició, i melòman per obsessió. Quan no està inventant històries per possibles pel·lícules, sèries o videojocs, gaudeix tant com pot de les què altres amb més empenta duen a terme, sobretot si provenen del continent asiàtic. La seva passió per la música i les bandes sonores arriba des que feia primària quan, amb cintes de cassette, grabava les cançons dels videojocs que jugava o els títols de crèdit de les pel·lícules que més l’impactaven. Des que es va graduar consumeix festivals de cinema de tot Catalunya (en especial el de Sitges) com si no hi hagués un demà, i intenta forjar-se un camí en el món multimèdia independent intentant escriure i desenvolupar els seus propis projectes. I tot això sent pèl-roig.